tirsdag den 12. oktober 2010

Orkis efterår


Min mors orkerede kreationer

Om lidt over en uge tager min søn og jeg på en mini efterårsferie hjemme hos mine forældre. Det bliver rart, at slappe lidt af og komme væk fra hverdagens stress og uro. Men det er ikke tænkt som en fuldstændig "slappe af" tur, for jeg har planlagt, at min mor skal lærer mig at orkere! 
Min mor er (og har altid været) dygtig til al slags håndarbejde. Hun strikker, syr, hækler, orkerer, broderer, strikker kunststrik, maler, knipler.....ja, man kan altså godt få lidt kreative mindreværskomplekser, når man er sammen med hende ;o) 
Hun ringede for et stykke tid siden og fortalte, at hun havde fundet nogle poser med min mormors håndarbejdsmaterialer. Der var bl.a. gamle hæklenåle med træskaft (og hylster) og så disse her orkis nåle (hedder de det???) af ben.
Jeg sagde straks, at hvis hun ikke ville gemme tingene, så skulle de nok få et godt hjem hos mig, men til gengæld skulle hun altså lære mig at orkere, så det er aftalen....jeg glæder mig - både til ferien og til at lære noget nyt! 

10 kommentarer:

Cristina sagde ...

Uha - jeg ville også gerne lære at orkere.. Det bliver sådan nogle flotte ting...

Jeg tror at det hedder en orkis-skytte, men er ikke sikker... Hmm

Regnbue Måne sagde ...

åååh det vil jeg også lærer :-D
Købte faktisk en skytte sidste år,( pinligt), og har ikke fået prøvet om det var til at lære efter en bog. Hmm må komme på min to-do liste.

Garn, hund & kat sagde ...

Jeg har lært det - på vej over alanten af en flink engelsk dame der brugte 10 timer på at lære mig at lave orkis. Men jeg tror desværre ikke jeg kan huske spor af al denne intense lærdom

Karen sagde ...

Min mor påstår hårdnakket, "at det slet ikke er svært"....jeg synes nu, at det ser indviklet ud, men jeg vælger at tro på hende ;o)
Nu får vi se, hvor god en lærer hun er - og hvor mange tommelfingre jeg har :o)
Hvis jeg lærer noget, skal jeg nok dele det her på bloggen...
Kh Karen

Dorte sagde ...

Hold da op hvor er de flotte. De må da tage land tid at lave!
Det bliver spændende at lære noget nyt. Glæder mig til at se hvad du har lært :-)
(nb. jeg kan ikke selv orkere)

Karen sagde ...

Kære Dorte,
Jeg glæder mig også til at prøve det....jeg skal nok vise resultatet frem....også hvis det ikke bliver så godt ;o)
Kh Karen

Dorte sagde ...

Kære Karen, Øvelse gør mester ik :-) jeg går ud fra at dette håndværk er noget man skal have i hænderne nogle gange før end det bliver helt perfekt :-)

Lis sagde ...

Ved godt det er fra sidste år dette indlæg.
Fik du lært at orkere ? Var det svært for dig/mig. Kan alle lærer det ?

Kh. Lis

Karen sagde ...

Nej, for min lærer (min mor) havde svært ved at sætte sig ind i det faktum, at jeg er venstrehåndet....hun rettede mig - også når jeg tror, jeg gjorde det rigtigt, så inden der gik skår i familieidyllen pakkede jeg det væk. Men jeg er sikker på, at alle kan lære det, for teknikken er ikke så indviklet som det ser ud - hørte lige om en ung pige i dag, der lærte at orkere på 3 timer, så med dit håndelag for håndarbejde tror jeg ikke, at det vil være et problem overhovedet
Kh Karen

Susanne sagde ...

Trist du ikke fik det lært, måske var det lykkedes ved hjælp af et spejl. Det er der nogle der bruger ved strik og hækling.
Jeg ved, at der er en del venstrehåndede der orkerer som højrehåndede, da det jo er noget nyt at lære, så skulle det ifølge dem ikke betyde helt så meget.
Orkis ser sværere ud end det er og er man rigtig opsat på det, så kan man også lære det. Der findes bøger, men oftest er det lettest at lære med en "lærer" ved hånden. Der er også videoer på YouTube, som nogle har lært det ved at kigge på - også selvom der tales engelsk.
Orkishilsen
Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...