mandag den 4. oktober 2010

Projektet, der fik min "indre strikker" frem

Kimono jakke
 Man høre tit, at folk har lavet håndarbejde siden de var små.... dem hører jeg ikke til.
Jeg hadede håndarbejde, da jeg var yngre. Jeg kunne slet ikke finde ud af det, og jeg fik konstant at vide, at det var fordi, jeg ikke havde nogen tålmodighed (hmmm, den er god nok), men.......som voksen har jeg gennemtænkt det, og det var ikke min manglende tålmodighed, der var skyld i miseren, men det faktum, at jeg er venstrehåndet. 
Det er rigtigt svært at bruge den "forkerte" hånd....og jeg kan stadig huske følelsen at at håndarbejdet "vendte" forkert.
Jeg strikker og hækler som højrehåndet, men hvis jeg skal sy i hånden bruger jeg begge hænder.....alt efter hvad der lige er nemmest...det er lidt mærkeligt. 
Da jeg forlod skolen var det med en indgroet afsky for alt det der nørkleri, men....man har en jo lov til at ændre mening ;o)
Det skete den dag, da min mor, som er dygtig til ALLE former for håndarbejde, sagde, at fra nu af måtte jeg selv strikke/sy/hækle de ting jeg ville ha' (snotforkælet som jeg var plejede jeg at kunne ringe og "bestille" hos hende). 
Og det jeg ville have på det tidspunkt var en mønstret jakke. Jeg sundede mig lidt oven på den besked, gik rundt om mig selv en 14 dages tid og gik så ud og købte garn til vidunderet.
Det tog mig en evighed, kan jeg godt sige, for der var en masse teknikker og udtryk, som jeg lige skulle lærer, men det lykkedes ;o)
Kimono jakken er designet af Lone Bullinger og opskriften stammer fra Alt om Håndarbejde nr. 11 fra 1999

7 kommentarer:

Regnbue Måne sagde ...

Jamen det er jo helt vildt at du gjorde det :-)

Jeg er en af dem der elskede håndarbejde som barn og lærte da også at strikke ret og vrang som barn, men det var symaskinen der blev min ven :-D Så min strikke erfaring er meget lille og kan desværre ikke læse en opskrift.

Så jeg er meget imponeret over dit strikkeri :-D

Karen sagde ...

Tusind tak, regnbue Måne, hvor er du bare sød ;o)
I starten "oversatte" jeg opskrifterne, så jeg kunne forstå dem. Det blev til mange håndskrevne A4 sider, men det hjalp! Jeg er en klovn til at sy på maskine....det er et under jeg ikke er kommet til skade med sådan en (endnu)...den "vender" i øvrigt også forkert for mig....måske er det derfor....:o)
Kh Karen

Citronmoster sagde ...

Hold da op, det er dælme godt gået. Super flot jakke :-)

strikkeentusiasten sagde ...

Det må jeg sige, et voldsomt projekt at starte op med....og sikke et flot resultat du endte med - imponerende og godt gået !!!

Jeg hører til dem der har strikket og hæklet siden jeg lærte det af min bedstemor som ganske lille. Da min søn kom til verden begyndte jeg at sy fordi jeg syndes at det drengetøj man kunne købe dengang var enormt kedeligt.
I dag ville mit liv være meget fattigt uden håndarbejde :-))

Strikkeglæde sagde ...

Sikken en begynderprojekt - virkeligt godt gået.

Jeg selv er bare strikker, men s vi havde håndarbejde i skolen kunne jeg ikke finde ud af det, der var alt for mange masker på pinden. Da det var slut begyndte jeg strikke og havde strikketøj med alle steder. Jeg har været ret selv lært - "Hvad betyder slå om" mon mor "vikl tråden om pinden" også gjorde jeg det og ikke noget om hvordan den skulle vende...

Karen sagde ...

Tusind tak for jeres søde kommentarer...ja, når jeg tænker over det i dag, så var det et aldeles sindsygt begynder-projekt, og det blev ikke bedre af, at det viste sig, at der var fejl i opskriften - hold da op hvor jeg trevlede op mange gange før det gik op for mig, at det ikke var mig, der var noget galt med ;o)
Jeg elsker den dag i dag at strikke med mange farver - det gør, at arbejdet ikke bliver kedeligt ;o)

emmy sagde ...

Det er en flot trøje. Godt du kom igang med strikkeriet selv om det tog en evighed og du ikke mere kunne bestille hos din mor.

Meget sjovt jeg er også vestrehåndet, når jeg skal sy, brodere så kommer nålen i venstre hånd og det går udmærket. Ja nogle gange er det en fordel at kunne bruge begge hænder :)