tirsdag den 29. marts 2011

Etik?!? Aristoteles sådan til husbehov ;o)

Hvorfor handler vi, som vi gør? Hvad styrer mine handlinger? Ja, det er store spørgsmål på en højhellig tirsdag aften, men ikke desto mindre, er det, hvad jeg lige nu har brugt et par timer på at overveje. Faktisk har jeg været nødt til det, for min chef har bedt alle på mit arbejde besvare disse spørgsmål og skrive ca. en halv side om det.


Den græske filosof Aristoteles,
der formulerede grundprincipperne
for dydsetikken
 Hvad der startede som en sur pligt (a la "pyh, ½ side....hvor mange linjer er det?) blev til "det kan jeg slet ikke beskrive på så lidt plads" - ja, jeg blev fuldstændig opslugt af emnet om de forskellige etiske retninger.....og dem er der mange af!!!
Pligtetik, nytteetik og dydsetik er de mest fremherskende, og det er vildt spændende læsning!!! Jeg har konstateret, at jeg bekender mig til alle 3 etiske retninger.....alt afhængig af sammenhængen:
Jeg mener, at det det er moralsk forkert at slå ihjel, lyve og stjæle. Det er ren pligtetik. Samtidig mener jeg også, at vi i den vestlige verden har en masse forpligtelser overfor mennesker i d.3 verden i forhold til fattigdom, mangel på demokrati osv - det er rendyrket nytteetik. Og for det ikke skal være løgn, så mener jeg også, at i visse situationer kan/bør regler bøjes, fordi det bedste resultat opnåes ved en sådan handling - og det er dydsetik, der vil noget.
Så lige nu sidder jeg her og tænker dybe tanker, for hvilken af disse etiske retninger styrer mest i mit liv? Tja.....jeg kan faktisk ikke sådan lige på stående fod besvare det spørgsmål - men jeg har en idé om, at jeg måske i bund og grund er dydsetiker (eller relativistisk dydsetiker), men måske skulle jeg strikke et par pinde eller 20, mens jeg tænker videre på den sag ;o)

2 kommentarer:

mona sagde ...

Det var dog en interessant ide, din chef dér fik!!! Det er godt at blive rusket lidt op til reflektion over ens ønsker i livet.
- og (lette)strikkerier og dybe tanker, synes jeg tit går godt i spænd.

Karen sagde ...

Du har ganske ret - og hvis man tænker i de baner, forstår man af og til også sine kollegaers tanker og handlemønstre bedre
Kh Karen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...