mandag den 11. april 2011

mandel-boller......mums, siger jeg bare

Når man er så dum, at man tror, at man (ustraffet) kan sidde ude på terassen lige midt i solen i 3 timer - uden at tage nogen form for solcreme på, så fortjener man sin straf! Hva' taler jeg om? At jeg, som faktisk pr. princip ALTID opholder mig i skyggen og har gjort det i årevis, lige pludselig fik solstik og troede, at jeg bare kunne smække mig midt i solen og så blive siddende hele eftermiddagen.
Ja, det kunne jeg også, men min næse blev så rød, at jeg helt sikkert kunne have solgt looket til Rudolf!
Så i går søndag, hvor vejret var aldeles pragtfuldt måtte jeg æde konsekvenserne af mine handlinger - jeg holdt mig ikke bare i skyggen....jeg blev indenfor! Næse og kinder blev med jævne mellemrum smurt med Elizabeth Ardens Eight hour creme, som faktisk har taget ethvert spor af solskoldning - den creme kan virkelig anbefales :-D
Nåh, men mens jeg gik rundt indenfor fik jeg lyst til at holde "store bagedag" og da teenageren er kronisk sulten og elsker ALT, der er bolle-formet, så besluttede jeg at afprøve en ny opskrift på mandel-boller
Mandelboller til afkøling


Opskriften har jeg skrevet af efter et blad (og ka' ikke huske hvilket), så I får den lige her:    
5 dl mælk
75 g smør
75 g gær
1 tsk salt
2 spsk sukker
200 g grofthakkede mandler
ca 800 gr hvedemel
2 æg (den ene til pensling)
mandelflager

Lun mælken med smørret til det smelter. Rør gæren ud i det lune mælk, og tilsæt salt og sukker. Kom de hakkede mandler og 1 æg i - og derefter hvedemelet lidt af gangen. Ælt dejen godt igennem. Stil den til hævning i ca. 25 min.
Slå dejen ned og form ca. 24 boller. Sæt dem på en bageplade med bagepapir, og lad dem efterhæve i ca 25 min.
Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med mandelflager. Bag bollerne ved 225 gr i ca 10-15 min.

Det bliver helt sikker ikke sidste gang, jeg bager de her boller, men det er sidste gang (dette forår), jeg glemmer solcremen ;o)

2 kommentarer:

Citronmoster sagde ...

MMmmm, sådan en bolle kunne jeg godt sætte til livs. Tak for opskriften :)

Karen sagde ...

De bliver super lækre og luftige - så det bliver bestem ikke sidste gang jeg laver dem.
Kh Karen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...