lørdag den 28. januar 2012

nyt på pindene + BROK

Ja, så er mit næste projekt kommet så langt, at man faktisk kan se, hvad det skal blive til (næsten da)

Det skal blive til en sweater med hulmønster, bobler, snoninger og en bred "fletning" i midten.
Garnet er som det ses på billedet endnu en gang Mor Aase fra Sandnesgarn (købt i Rema for 120 kr for 20 nøgler).
Opskriften er fra Kreativ Strik no 12, 2011. Den strikkes på p 5½, så det går relativt hurtigt fremad.
Så langt så godt!!!! OG SÅ MIT BROK:
I opskriften står der om ribben: 1. pind (som er fra vrangen) strik 2 m r ¤3 m vr, 2 m r ¤ gentag fra ¤ til ¤.
Ja, den er jo nem at gennemskue ik'??? Altså bortset fra, at på retpindene skal retmaskerne strikkes som mini-snoninger over 2 masker - ja, og så er det jeg spørger: Hva' skete der lige med den 3. maske???
Man skal også strikke "bobler". I selve opskriften er denne teknik ikke beskrevet med et ord. Men i forklaringen til diagrammet får man at vide, at: "strik 5 m i denne m, skiftevis forfra og bagfra". Ja, nemt at forstå, men hvordan søren "skrumper" man så de masker tilbage til én??? Det melder historien ikke noget om!!! Men jeg er slet ikke færdig endnu, for i hulmønstret skal man på hver 4. pind strikke dobbelt omslag på retsiden. Det er klart nok. På vrangen skal disse omslag begge to strikkes vrang. Gør man det, forvandles omslagene til ÉT kæmpestort omslag, som slet ikke ligner det, der er på billedet.
Løsningen på "boble"-problemet fandt jeg i en anden opskrift - hvor der godt nok kun strikkes 4 masker op, men det virker også her. Og hulmønstret ligner til forveksling det, der strikkes i Raya - og her strikker man det dobbelte omslag 1 vr og 1 ret, for så bevares omslagene som 2 separate masker.
Jeg kom som sådan ikke ind i en større krise pga disse fejl, men.....
NÅR JEG HAR GIVET 74,50 KR FOR ET STRIKKEBLAD, så forventer jeg ærlig talt, at opskrifterne er i orden. Specielt i en opskrift som denne, hvor det faktisk er aldeles centrale elementer i designet, man ikke har styr på!!!
Godt så, nu kom mit brok ud, og mit blodtryk er nede på det normale.
Nu kan jeg gå videre med dagens dont, som i følge planen skulle betyde, at jeg skal opholde mig et par timer ved symaskinen.......(håber der kommer noget fornuftigt ud af det, for mine evner i den retning er mildest talt sparsomme)

20 kommentarer:

Citronmoster sagde ...

Ja det kan jeg godt forstå du havde brug for at brokke dig over.
For mange og store fejl i et mønster. Godt du er en erfaren strikker der selv kunne knække koden....
God lørdag :)

Zarina sagde ...

Tros fejl, ser det ud til at blive en lækker swetter

monaelisabeth sagde ...

hvor var det godt det lykkedes dig at gennemskue den dumme fejl i opskriften.
Du har ret - vi kan godt forvente, at opskrifterne er gennemprøvede og at de passer, især når de er købt i de dyre blade.
Det var da noget af et fund med det garn. Ved du hvordan det tager sig ud i mønsteret (snoningerne) efter vask ?
hilsen Mona

Pia sagde ...

Jeg ville også være godt gal i hovedet hvis jeg opdagede fejl på fejl i så dyrt et blad. Godt du trods dumme fejl har fået løst problemerne. Trøjen ser indtil videre fantastisk ud.

Annelise sagde ...

Hej Karen. Det lyder indviklet men godt at du fandt ud af det. Jeg har også erfaret at der tit er fejl i opskrifterne og det giver nogle gange hovedbrud som det også har gjort for dig.

Garn, hund & kat sagde ...

Fejl ehæftede opskrifter er efterhånden dagligdag synes jeg. det er som om det ikke betyder så meget mere - om en opkrift er i orden.

Rigtigt ærgeligt, for ja der går ret megen tid med at være frustret og brokke sig

Strikkeglæde sagde ...

Helt enig, sådanne, betydningsfulde fejl irriterer også mig

Karen sagde ...

Citronmoster - ja, de fejl er graverende, og det bør ikke være nødvendig at skulle lede efter andre opskrifter for at strikke en sweater
Zarina - jeg det er jeg sikker på den bliver :-D
Mona - jeg strikkede ponchoen Paula i samme garn, og her holder den hulmønstret flot, men dette er mit første forsøg med snoninger i garnet. Det er jo rag-sokkegarn, så jeg har en forventning om, at det holder formen, men.... vi får se ;o)
Pia - ja, jeg har faktisk ikke købt flere af de blade siden....jeg låner dem på biblioteket, hvis der er noget, jeg finder interessant, så de har mistet en fast læser på den konto!Og jeg tror også den bliver flot, når den er færdig :-D
Annelise - det er smadder irriterende, at man ikke læser ordenlig korrektur på opskrifterne inden de sender bladene ud!
Rikke - ja det er til at blive sur over....jeg kan huske, at du (var det sidste vinter???) bøvlede med et sjal - og det mener jeg da også skyldtes en fejl i opskriften - det er ØV!!!
Strikkeglæde - ja, det er møgirriterende, men jeg har da lært, at man ALTID skal læse hele opskriften igennem inden man begynder at strikke
Kh Karen

Kirsten Amstrup sagde ...

Det lyder da som en helt igennem uacceptabel opskrift. Men din trøje ser alligevel ud til at blive flot.

Helle Mikkelsen sagde ...

Godt du fandt ud af det, det er bare møjirreterende at opskrifter ikke er gennemlæst og prøvet inden de sættes i bladene, som jo er ret dyre. Jeg forventer også de er fejlfri, men oplever også fejl i mange opskrifter efterhånden, desværre. Din sweater ser ud til at blive ret flot ;o)

Susan sagde ...

Du er da tålmodig og en god strikker (selv om du brokker dig), og får lavet en trøje ud af det alligevel. Det kræver jo en del strikkeevner, at rette op på en dårlig opskrift.

Lea sagde ...

Hvor var det både godt og sejt du kunne regne den ud selv og komme videre med din sweater!!!

Jeg har jo ikke strikket så meget endnu og har heldigvis været forskånet for irriterende fejl i opskrifterne (og hvis der har været en lille fejl, har jeg kunnet finde rettelserne på designernes hjemmesider) - tænk, hvis man var helt ny udi strikkeverdenen og rendte ind i sådan en fejlbehæftet opskrift med det samme; det kunne jo totalt ødelægge ens lyst til og mod på at strikke!

Jeg glæder mig til at se din sweater; den ser spændende ud!!! Og iøvrigt meget godt du brokker dig, så ved vi andre jo hvad vi skal være obs på, hvis vi kaster os over samme opskrift!! Så tak :-)

Uldbegavet sagde ...

Det er utroligt at et blad som kreativ strik har så dårligt gennemarbejde opskrifter, det er jo for pokker opskrifterne det hele handler om, hvis de ikke har styr på dem, så kan det nærmest være lige meget.
Nu er du heldigvis så rutineret, at du kan løse problemet og komme videre, men mange var nok gået i stå og havde opgivet og kylet strikketøjet hen i hjørnet af stuen. Det er for dårligt, de burde egentlig have en klage.

Karen sagde ...

Kirsten - Tak :-D Jeg tror, den bliver flot, men nu kigger jeg så heller ikke så meget i opskriften mere ;o)
Helle - Tak :-D det er´vildt irriterende, at man ikke læser korrektur på en opskrift inden den publiseres!!!
Susan - Tak :-D jeg er såmæn en stædig rad, og jeg VIL have den trøje!!!
Lea - Jeg startede faktisk på den lige da bladet udkom, men opgav efter kort tid, da jeg simpelthen ikke kunne hitte ud af de huller. Men det er noget rigtigt øv - jeg har ikke strikket så meget fra Kreativ strik, men fremover vil jeg meget nøje læse opskrifterne igennem inden jeg går i gang - bare for at være på den sikre side.
Uldbegavet - Opskrifter SKAL være i orden!!! Vi bruger så mange timer på denne hobby, og det bør et blad som Kreativ strik respektere....bl.a ved at gennemlæse deres opskrifter inden de sender bladet på gaden!! Ja, jeg har tænkt på at klage, men bladet er vist ved at være et år gammelt, så nu er det for sent....
Kh Karen

Joan B. sagde ...

Den ser sørme også noget avanceret ud. Det bliver spændende at se resultatet. Jeg har lige været i Rema og købt en pose garn også, det er jo så rørende billigt, at det måtte jeg bare selvom jeg jo ikke lige står og mangler :)

Karen sagde ...

Joan - faktisk er den nemmere at strikke, end jeg lige havde forventet, når man altså lader være med at læse i opskriften ;o)
Altså i mit univers er billigt garn = at man mangler det ;o)
Kh Karen

Lykke sagde ...

Håber at du gav samme svada til redaktionen på bladet - der er nemlig IKKE i orden at udgive sådan noget sjusk!

Godt at du har arbejdet dig igennem udfordringerne og så glæder jeg mig til at se det færdige resultat :-)

Hilde sagde ...

Det er så irriterende med feil i strikkeoppskrifter, men du er ut til å ha kommet godt fra det. Genseren ser ut til å bli riktig så lekker.

Laura sagde ...

Åh kender det desværre godt med disse strikkeopskrifter! Det er nemt nok når man HAR fundet ud af fejlene og strikket færdig - men Ikke Før og det er altså der man har brug for en opskrift!
Godt det lykkedes dig.
Fin søndag til dig fra Laura :-)

Karen sagde ...

Lykke - det fik jeg desværre ikke gjort, for jeg troede oprindeligt, at det var mine evner udi strik, der haltede bagud.....men jeg har lovet migselv, at finder jeg lign. fejl en anden gang, så får opskriftens ophavsmænd(damer) det glatte lag :-D
Hilde - Tak :-D Den er altså ikke så svær at strikke, som jeg oprindelig troede....og den bliver dejlig varm, tror jeg ;o)
Laura - ja, det er såre simpelt, når man har gennemskuet det hele, men det er bare ikke i orden at udsende mangelfulde opskrifter....
Kh Karen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...