søndag den 25. marts 2012

Jesus i hjemmestrik?

Ja, det er altså ikke for at være blasfemisk eller noget, men i går aftes sad jeg og googlede opskrifter, og så faldt jeg helt tilfældigt over dette pragtfulde billede:
Den strikkende Madonna,
Buxtehude alteret,
Hamburger Kunsthalle
Billedet er fra 1300-1400 tallet, og viser mere end noget andet at strik i sandhed er et meget gammelt fænomen. Giv den smukke Madonna lidt mere moderne tøj på, så kunne dette billede være et moderne foto af en nybagt mors hyggestund med sit barn.
God  strikke og sol søndag til jer alle :-D

8 kommentarer:

Strikkeglæde sagde ...

Åh hvor fantastisk - det kan jeg lide :-)

Karen sagde ...

Strikkeglæde - ja er det ikke sødt? Jeg blev en anelse overrasket, for jeg anede ikke, at der fantes så tidlige billeder af strik - men nu kan jeg da sige, at jeg bare følger en 400 år gammel tradition :-D
Kh Karen

Sidsel Kromann sagde ...

Pudsigt. Sidder lige med bogen:*masker på mode* af Lone Birgitte Sønderby. Med billeder af strik igennem tiderne. Der er også det billed også i. Og en masser andre sjove, kreative, firnulige sager....

Kirsten Amstrup sagde ...

Det var da morsomt - tak fordi du viste det frem.

monaelisabeth sagde ...

hvor hyggeligt med en strikkende madonna :o)
hilsen Mona

Karen sagde ...

Sidsel - den bog kender jeg ikke - jeg var på udkig efter en anden bog, som jeg har hørt om (Stitch 'N Bitch), og i min søgen faldt jeg over en katolsk kvindes blog (www.thecarelesscatholic.blogspot.com). Hun viste billedet på sin blog - et billede hun har fundet i Stitch 'N Bitch - en bog som tilsyneladende også indeholder uartige billeder, skriver hun, så nu er jeg da for alvor nysgerrig ;o)
Kirsten - det er aldeles skønt ;o)
Mona - ja ik? Og overraskende - ikke lige den aktivitet jeg forbinder med Jomfru Maria :-D
Kh Karen

christunte sagde ...

Hvor sejt! Rigtig sjovt billede, og hvorfor ikke? Hvis de altså strikkede dengang.....

Karen sagde ...

christunte - ja du har ret - hvorfor ikke? Men det gjorde de....dvs mænd gjorde - det tog 6 år at blive udlært som prof. strikker.....
Kh Karen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...