torsdag den 17. maj 2012

HØNSESTRIK I og II

Jeg er IKKE en af retro-damerne! Jeg har meget svært ved at se det skønne i 70'ernes farve og mønster valg - hverken i strik, tapet, stof eller lign. 
Jeg tror, det skyldes, at mine forældre nåede at købe hele 2 huse med 100% 70'er farvevalg......brune tæpper, brune fliser, brunt køkkenbord, brunt badeværelse, orange bryggers, storblomstrede gardiner i orange og rødt.....jeg får kuldegysninger bare ved tanken. Ikke desto mindre er jeg super glad for to bøger som en ex-strikker forærede mig (hun har dårlige skuldre og har ikke strikket i mange år).
De er utrolig sjove at kigge i - og nogle af mønstrene er faktisk okay, men hele den Marxistiske tankegang, der ligger bag - ja den har jeg nok lidt svært ved at sætte mig ind i. Bl.a omtales der et fælles strikketøj, som alle i kollektivet kan strikke på, når eller hvis de har lyst. Man strikker bare - skifter farve, når man har lyst, og den færdige trøje er så også til fælles brug.
Nu bor jeg jo ikke i et rigtigt kollektiv....det er i hvert tilfælde et meget lille et, der består af mig og teenageren, men alligevel forsøgte jeg at sælge ideen om sådan et fælles-strikketøj til ham (fnis)
Jeg fremviste endda billed-dokumentation på, at "rigtige" mænd da sagtens kunne strikke - og forsøgte virkelig at lade være med at grine, da jeg viste de smukke trøjer/veste, han kunne strikke til sig selv.
Knægten truede skis'me med at ringe til kommunen og anmelde mig for børnemishandling - kan man nu forstå det??? Sådan et utaknemmeligt skarn, siger jeg bare!!! 
Nåh, men jeg vil nyde at bladre i mine bøger og måske ved lejlighed kopiere et mønster eller 2 - og så vil jeg glæde mig over, at jeg ikke behøver at strikke i brunt og orange for at være med på moden.




PS. : Det er ikke tanken om mænd, der strikker, der får mig til at grine, men tanken om at min 16årig søn skulle strikke. Han har 27 tommelfingre på hver hånd og er generelt virkelig upraktisk anlagt. Desuden er han stor som et hus (over 1.90 høj) - det ville være et syn for guderne at se ham med et strikketøj :-D

9 kommentarer:

monaelisabeth sagde ...

Det var på mange måder sådan en idealistisk tid dengang - og sjovt med hønsestrik.
I sin tid var jeg med i et fælles strikkeprojekt. Et mangefarvet halstørklæde af alle mulige rester. Det gik på runde iblandt os. Det var sjovt.
mange hilsener Mona

Fru Knudsen sagde ...

Jeg synes nu den retro-bølge er ok. Sig mig har folks højde eller mangel på samme noget med at holde af at strikke?

Lea sagde ...

De bøger er så skønne - der var da et eller andet helt vidunderligt over den mønster- og farveglæde de udviste....

Idag er der selvfølgelig også mange farver og fede mønstre, men det er på en lidt mere "pæn" måde!

Lydert sagde ...

Mit teenageværelse var brunt og orange, så jeg holder mig også fra farverne - ærgrer mig dog lidt over, jeg ikke har gemt nogle af tingene fra dengang.
Min datter er helt vild med hønsestrik, men indtil videre har jeg snakket mig udenom at få det på pindene :)
En af mine tidl. kolleger var knap to m høj, og han broderede, så det kan sagtens lade sig gøre - hvis man er interesseret

Susan sagde ...

Hønsestrikbøgerne hører også til mine kæreste strikkebøger.
Hønsestrik var jo en dejlig strikkerevolution; strik præcis hvad du vil og hvordan du vil, alene eller sammen og vær glad for dit strikketøj:.)

Susan sagde ...

Hønsestrikbøgerne hører også til mine kæreste strikkebøger.
Hønsestrik var jo en dejlig strikkerevolution; strik præcis hvad du vil og hvordan du vil, alene eller sammen og vær glad for dit strikketøj:.)

Ellen Kathrine sagde ...

Min familie flyttede i 75 ind i en gård der havde været lejet ud til kollektiv- så der var brune og grønne paneler og radiatorer og bjælker i loftet- men resten var der ikke meget 70'er farver over- jeg kan ikke huske at vi havde spraglet tøj- men min mor syede cowboybukser og jakke i lyserød denim til min et år yngre søster og jeg- og det havde vi på første skoledag i den nye skole :-) I 80'erne var det pinligt at vi stadig havde de grønne radiatorer... idag er jeg glad for de glade farver og mangfoldige mønstre - men den olivengrønne kan jeg stadig ikke klare...

Uldbegavet sagde ...

Altså når Russel Crowe kan strikke, så kan din søn nok også lære det, om det så er børnemishandling er en anden sag. Det lignede i hvert fald børnemishandling, da vi i folkeskolen blev tvangsindlagt til at strikke karklude og brodere hulsøm. Godt at tilbuddene er lidt bedre i dag, både til piger og drenge.

Pia sagde ...

Hønsestrik er et sjovt tilbagevenden.
Jeg er helt vild med troldene der er på den ene vest - håber at finde mønsteret på dem en dag :)
Forresten den 10. november 2012 starter der en udstilling i/på Malmö Kunsthall med hønsestrik - jeg har fået lov til at strikke 2 modeller der til.
VH Pi@

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...