lørdag den 1. december 2012

"Museums-gammelt" strik og fiskertrøjer

Da jeg viste min seneste "kreasjon" frem, 
var der en venlig sjæl, der kommenterede, at den mindede om en fiskertrøje i en bog fra 1986.

Jeg søgte bogen på biblioteket og kunne faktisk hente den næste dag - og den søde kommentator havde ret - se lige:

Denne fiskertrøje har siden 1911 været på museum - man mener dog at trøjen er mindst 20 år ældre end det. Og den stammer fra det nordlige Rusland, hvor man yndede at strikke disse stramme geometriske mønstre.
Så mønstret på min ny-strikkede trøje er altså slet ikke nyt, men tværtimod "museums-gammelt" og det synes jeg er lidt fedt. Faktisk ville jeg have elsket, hvis de i den nye opskrift havde nævnt, at inspiration til mønstret var hentet fra Uuve Snidares bog (en fed strikkebog, der fortjener masser af omtale) - for det er da en dejlig tanke, at jeg med mit hyggestrik er med til at holde liv i nogle strikketraditioner, som er langt over 100 år gamle. Uuve Snidares bog er forlængst udsolgt fra forlag, men den kan altså findes på biblioteket - og den er smækfuld af fede opskrifter og en masse historiske informationer......den kan virkelig anbefales!

10 kommentarer:

Erna sagde ...

Den er bare så smuk, jeg har lavet en af der liger af Isager for rigtig mange år siden, dog kun i 2 farver.
Men kunne godt finde på at lave en igen...

monaelisabeth sagde ...

hold da op - det var da skægt at nogen lige var opmærksom på det - og at du så nemt kunne få fat i bogen med originalopskrifter !
- ja, der burde nok have været kildehenvist..
men en fed trøje- det er det.
Jeg vil prøve om ikke jeg kan få fat på den bog fra biblio - den ser god ud.
hilsen Mona

Lea sagde ...

Sjovt at du fandt den bog på biblioteket og dermed fik en masse spændende læsning ud af at strikke en flot trøje!

Annelise sagde ...

Hvor det da morsomt. Jeg er selv ejer af denne skønne bog hvor forsiden er afbilledet med dette mønster men har da ikke tænkt over at det er det samme mønster som din trøje. Det var faktisk en sjov måde jeg fik bogen på, det var i en direkte radioudsendelse hvor man kunne søge efter forskellige ting og i løbet af udsendelsen ringede der en dame som boede ikke langt fra mig og ville forære mig bogen og du har ret der er mange skønne opskrifter.

Karen Jensen sagde ...

Erna - mønsterstrik er bare så sjovt og når man først er bidt af det, så er det svært at stoppe igen ;o)
Mona - Jeg kan kun anbefale den bog - også fordi der udover lækre opskrifter også er en masse historiske oplysninger om de forskellige typer af fiskertrøjer, så en bog der både inspirerer og oplyser :-D
Lea - jeg tror de har bogen i magasin, for jeg har aldrig set den fremme på hylderne :-D
Annelise - du har godt nok været heldig med din bog - da jeg søgte på titlen, så jeg en masse, der efterlyste lige netop den, så der er stor efterspørgsel efter den. Men den er også smadder god!
Kh Karen

Ellen Kathrine sagde ...

Hej Karen- tak for den anmeldelse- din trøje er flot- men det er bare dejligt at høre lidt historie om så gammelt et mønster:-)

Uldbegavet sagde ...

Nej hvor sjovt, så kommer din trøje jo ind i et helt historisk perspektiv og samtidig met et tvist af nytænkning qua de farver du har valgt. Jeg er enig i, at de godt kunne have skrevet, hvor inspirationen var fra, sådan noget vil man da gerne vide.

Karen Jensen sagde ...

Ellen Kathrine - Tak :-D ja, det er da en lidt sjov historie
Uldbegavet - Ja, det er jo også min holdning - man vil da gerne vide den slags - det gør det faktisk også lidt sjovere at strikke synes jeg
Kh Karen

Karen sagde ...

Hej Karen, ser først nu at du fik opsnuset Uwe Snidares bog på biblioteket! Glad for at kunne bidrage til mere viden og glæde ift. strikning. Glædelig (bag)jul, jeg håber du får strikket !
Hilsen Karen.

Karen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...