søndag den 11. august 2013

Bla. på pindene: blondetop

Jeg har meldt mig ind i Anonyme Strikolikere, og som en del af behandlingen for STRIKOLISME (tak, Fru Knudsen for det fantastiske udtryk) skal man åbent og ærligt bekende sine "synder": 
Jeg er ved at strikke denne model fra seneste nummer af Kreativ Strik (nr 3 2013).
Jeg strikker den i bomuld (en rest fra et tæppe jeg strikkede for 1½ års tid siden) - den er strikke på p 4 og på rundpind, så det er et overskueligt projekt.
Og SOM ALTID er der fejl i opskriften!!!!!
Hvis man følger den slavisk når man lukker og tager ind til hals udskæring (både for og bag), så burde man ende med at have 22½ maske på pinden, når man lukker skuldren......ve' nogen hvordan man strikker ½ maske???? I opskriften står der 24 masker, så der er en gigantisk regnefejl, som gentager sig i beskrivelsen for bagstykket. 
Jeg ved, at jeg har sagt det før, men det er i min optik IKKE i orden med så eklatante fejl i en opskrift! Når jeg giver 80 kr for et blad, så forventer jeg, at det er fejlfrit.....ja, ja, sætternissen kan snige sig ind, og det er fair nok, men at regne 3 masker forkert på både for og bagstykke - DET ER SJUSK!!!! Jeg har skrevet en mail til chefredaktøren og gjort opmærksom på fejlen. 

12 kommentarer:

Erna sagde ...

Se det er jo derfor det hedder "Kreativt Strik", for den kreative del består i at få lavet en ½ maske...
Men ja, det er surt når der er sådanne fejl i en opskrift.
Det værste er at hvis det er en nybegynder som skal lave noget ud fra deres blade, for det kan jo evt. få dem til at stoppe igen eller tage strikkelysten fra dem.

Strikkeglæde sagde ...

Enig det er så irriterende og det er godt du skriver til dem for ellers ved de det ikke. Jeg skriver normalt også til udgiver, designer når jeg finder sådan noget. Erna - du har ret det kan tage pippet fra nye og mere uerfarne strikkere.

Lydert sagde ...

Nu bliver du vel ikke sat på afvænning, når du har bekendt dine 'synder'? ;-)
Jeg bliver også møg irriteret, når opskrifter ikke er i orden. Er selv ved at strikke efter en opskrift med flere fejl i - øv

Uldbegavet sagde ...

Du har helt ret, det er utroligt irriterende at støde på sådan nogle fejl. Især fordi man ofte bruger tid på at få det til at passe, trævler op igen og igen, for til sidst at finde ud af, at fejlen er i opskriften.
Jeg håber den chefredaktør giver dig et års gratis abonnement som tak for hjælpen.

Karen Jensen sagde ...

Erna - du er godt nok kvik til at regne tingene ud....det er da den ½ maske der udgør det kreative - jeg må nok hellere skrive en undskyldende mail til redaktøren ;-) Men ja, du har ret! Jeg er nu erfaren nok til fra start at gennemskue, at når jeg har et lige antal masker på pindene, så er der noget galt, når der står at jeg skal lukke for "de miderste 19 msk". Men for nogle få år siden, da jeg stadig var meget grøn ville jeg have opgivet projektet, fordi jeg ikke kunne få det til at passe!
Strikkeglæde - som sagt, så kan jeg leve med "tyrk-fejl" - det kan ske for selv den bedste, men regnefejl? Den går simpelthen ikke!!!!
Lydert - nej, total afvænning indgår heldigvis ikke i det 12 trinsprogram jeg skal i gennem ;-) Opskrifter med fejl er virkelig irriterende - heldigvis kan man, hvis man er en lidt garvet strikker hurtigt gennemskue fejlene, men som Erna nævner, så vil de kunne gøre livet meget surt for nye strikkere
Kh Karen

Karen Jensen sagde ...

Uldbegavet - nemlig - det er mangel på respekt over for de mennesker, der bruget tid på at strikke deres fejlbehæftede opskrifter. Hmmm....hun skulle måske hellere ansætte mig som korrekturlæser ;-) Men et års gratis abonnement vil være et okay plaster på såret ;-)
Kh Karen

Gitte K sagde ...

Glæder mig til at høre mere om de 12 trin, overvejet om det er en behandling Malan selv harbrug for :-)

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Den forening må vi vist høre mere om ;o)
øv med fejl i opskrifter. Så kan man bruge en hel masse dum tid med at bøvle. Men blusen ser nu fin ud. Er selv på kig efter en passende opskrift på en top - må da vist lige kigge lidt i kreativ strik. (og så håbe den er relativt fejlfri).

Karen Jensen sagde ...

Gitte - Uh du skal nok komme til at høre om det - det lover jeg :-)
Mona Elisabeth - I det nummer af Kreativ Strik ved jeg, at der er fejl i opskriften med blondetoppen og i opskrift nr 230 (en bluse med zig-zag mønster) - sidstnævnte er blevet afprøvet af garvet strikker, som gav op og trævlede op :-(
Kh Karen

Alt om håndarbejde Magasin sagde ...

Hej Karen,
Tak for din mail.
Vi er altid interesserede i at blive bedre, derfor har jeg også videresendt din mail til en af vores strikkeansvarlige, Margit.
Vi har gennemgået opskriften, men har ikke kunnet finde den omtalte fejl. Vi mangler oplysninger fra dig om, hvor problemet med maskeantallet konkret opstår. Derfor, håber jeg, at du vil besvare den mail, Margit har sendt til dig.
Alle opskrifter bliver naturligvis korrekturlæst og regnet igennem af flere personer, inden vi udgiver vores magasiner. Det betyder ikke, at der ikke kan ske fejl. Derfor er man altid velkommen til at ringe til vores Strikketelefon på tlf.nr. 73 99 66 30 på tirsdage og torsdag kl. 13-15, hvor vi sidder klar til at hjælpe – eller sende en mail til mig, som du har gjort.

Med venlig hilsen

Lene Vinholt
Chefredaktør,
Alt om håndarbejde

Karen Jensen sagde ...

Kære Lene Vinholt,
Tak for din hurtige henvendelse - jeg har løst problemet og er næsten færdig med min top. Jeg har skrevet en mail til Margit Fedder, men svarer dig her også
I opskriften står der (XL) slå 184 msk op, strik X antal cm og ved ærmegab "luk 3 msk i hver side til ærmegab". Altså som jeg forstår det, deler man strikketøjet i for og bag og starter med at lukke i hver side for 3 msk = 2x3 masker på forstykke = 92 msk - 6 = 86 masker.
Og hvis der er et lige antal msk på pinden, så kan det ikke passe, at man skal lukke for de midterste 19 masker - så bliver der jo en maske mere på den ene skulder end den anden. Det er muligt, at jeg ikke har forstået opskriften korrekt, men for mig at se, ser det ud til at I kun har trukket 3 masker fra det samlede antal msk på pinden i stedet for 6 msk. Hvis man til hals lukker for kun 16 masker, så passer resten af opskriften nemlig, så når man har lavet indtagningerne til hals, så har man 24 msk tilbage, sådan som der står i opskriften.
I strik-gruppe på FB, var der en kvinde, der kommenterede, at hun havde fundet fejl i opskrift nr 230 også - mener hun sagde, at der var fejl i diagrammet, så måske skulle I kigge den igennem også. Jeg er efterhånden en så erfaren strikker, at jeg selv kan løse den slags problemer, men uklare/fejlagtige opskrifter kan virkelig tage pippet fra mere uerfarne strikkere, som måske helt mister modet på at fortsætte med en skøn hobby. Det er synd, hvilket også er årsagen til, at jeg kontaktede dig i første omgang.
Mvh Karen

Alt om håndarbejde Magasin sagde ...

Hej Karen,
Dejligt at du har løst problemet. Jeg er sikker på, at din top bliver helt fantastisk.
Margit har sendt dig en mail, hvori hun forklarer, hvor det er gået galt for dig i opskriften.
Der er ingen tvivl om, at uklare og fejlagtige opskrifter er meget frustrerende. Derfor ligger det os meget på sinde at få opklaret misforståelse og eventuelle fejl. Du er derfor altid velkommen til at kontakte os, skulle du støde på uklarheder hos dig selv eller andre.
Derudover vil jeg også opfordre alle til at bruge de ressourcer, vi stiller til rådighed for vores læsere. Strikketelefonen er åben hver tirsdag og torsdag kl. 13-15 på tlf.nr. 73 99 66 30, hvor en strikkekyndig sidder klar til at hjælpe.

Tak for din hjælp i denne sag og god dag.

Lene Vinholt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...