torsdag den 22. august 2013

Færdig med - strikket plaid

Jeg har fået en masse garn forærende af en bekendt - hun har igennem en længere periode haft ambitioner om at begynde at strikke, men det er bare ligesom ikke blevet til ret meget andet end indkøb af garn. Hun kom først med en pose og et stykke tid efter kom der så en sæk med garn. Det meste af det er akryl garn - og nej, jeg har bestemt ingen kvababbelser over at strikke i akryl - mine eneste forbehold er, at jeg ikke strikker noget, som jeg skal have direkte på huden.
Det samme gælder i øvrigt for uldgarn - uld (ALT ULD) klør, stikker og kradser.....ja, jeg er en lille sart blomst, jeg ved det godt ;-)
Nåh, men på billedet ses et udsnit af garnet. Jeg ved ikke hvor meget der er ialt, men af hele nøgler er der 1800 gr - dertil kommer så det garn, der er vundet op..... umiddelbart vil jeg skyde på omkring 4 kg. 
I min ferie strikkede jeg noget af garnet op - der var nemlig en flot mørklilla, som egnede sig perfekt til en plaid. Den måler 135x165 cm. Jeg har strikket den i halvpatent på p 5½. Plaiden ligger på min sofa og er mest tænkt som "katteseng" - og der egner akrylgarnet sig glimrende: nemt at vaske og hurtigt at tørre. Kattene er glade for tæppet, og jeg behøver ikke støvsuge min sofa 2 gange om ugen, fordi der er kattehår overalt. Og skulle de hvæsse klør i tæppet og trække tråde ud, så gør det ikke så meget igen.  

8 kommentarer:

Lene sagde ...

Det er da ikke så dårligt at få sådan en portion forærende, og den lilla er da vildt flot. God weekend

Lene sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Fru Knudsen sagde ...

God anvendelse af det forærede garn, hvad med et hæklet slumretæppe?

Lykke sagde ...

skønt med garngaver og dejligt at der er noget i blandt som du har lyst til at bruge :-) Katte-tæppet har en flot lilla farve og bliver forhåbentligt et rigtigt hyggested.

Uldbegavet sagde ...

Der var du heldig. Tæppet er rigtig flot, sikke en skøn lilla farve.

Susan sagde ...

Jeg strikker normalt aldrig i andet end uld. Men jeg bliver da lidt inspireret af et vaske-let-akryl-tæppe til mine katte i sofaen :-)

marion sagde ...

Gratis garn er jo aldrig helt af vejen :-)
god ide med et kattetæppe... alt for at slippe for at støvsuge...

Karen Jensen sagde ...

Lene - garngaver er ALTID en god gave. Og tak og i lige måde :-D
Fru Knudsen - Et hæklet slumretæppe ville være en super ting - det må jeg lige kigge på - tak for ideen.
Lykke - Tak :-) Kattene har erobret tæppet og ELSKER det.
Uldbegavet - ja, men folk kommer tit og giver mig garn - alle ved jo at jeg er kronisk strikker, så de er søde til at tænke på mig, når der skal ryddes op.
Susan - Jeg ved ikke hvorfor, men når mine katte f.eks kaster op, så er det ALTID på den dyre uldplaid, som IKKE kan vastes i maskinen. Så derfor akrylgarnet, som i dette tilfælde også kan komme i tørretumbleren.
Marion - jeg kan godt lide garn, der koster gratis ;-) Og ja, jeg vil hellere bruge tiden på at strikke - så sjovt er det heller ikke at støvsuge.
Kh Karen