mandag den 26. august 2013

Hvorfor strikker DU?

I min ferie var jeg med tog fra Lolland til det Randers - og en del af turen sad jeg overfor en yngre kvinde, som fulgte meget interesseret med i mit strikketøj - for en 6 timers togtur kan da kun overleves i selskab med et godt strikketøj, ik'?
Vi falder naturligvis i snak, og på et tidspunkt stiller hun mig det mærkeligste spørgsmål - jeg husker ikke ordret hvordan ordene faldt, men hun spurgte, om jeg strikkede "for at vise mine omgivelser, hvor overskudsagtig, jeg var"?
Øhhh, nej, jeg strikker, fordi det er sjovt, fordi jeg har brug for at bruge mine hænder, fordi.......
Er der nogen, der bruger 120 timer på at strikke en avanceret bluse, fordi de har brug for at sende overskudsagtige signaler til deres omgivelser???? Jeg strikker faktisk primært, fordi jeg tænker godt, når der er gang i pindene, men for mig er strik også vildt af-stressende, så jeg strikker for at få overskud ikke for at vise, at jeg har det, men det er bare mig - hvorfor strikker du?

21 kommentarer:

Fru Kahr sagde ...

Jeg stikker fordi jeg kan lide det. Faktisk strikker jeg som udgangspunkt mere, når jeg er i fysisk underskud - så det er ikke et tegn på overskud for mig.
De senere år har jeg dog døjet en del med armene, og det fysiske underskud kan jeg ikke "strikke væk";-)

Pia Eriksen sagde ...

Jeg strikker fordi jeg ikke kan lade være

Pia Eriksen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Garnløkken sagde ...

Jeg strikke fordi det giver mig, velvære og overskud. Og jeg tænker og lytter godt, når hænderne er beskæftiget. Vh Lykke

Lene sagde ...

Sikken da et underligt spørgsmål, men nu er der jo nogen der ikke forstår sig på den skønne ting som strikning er.
Jeg strikker også eller hækler for at slappe af og for at lave lige den unike ting som ingen andre har.
Selv her på vores sommerferie kom der lige en hæklet rangle af nålen og der blev begyndt på en lækker body til det nye barnebarn.

mona sagde ...

Det var dog en underlig vinkel at se strikkeriet fra !! - men det er måske kun underligt for os som strikker fordi vi synes det er dejligt og spændende og afstressende og udfordrende og hyggeligt og ..... ;-)

Annes indfald sagde ...

Jeg strikker fordi ...det er kreativt, det er udfordrende at skabe, det er afstressende at gøre, det giver et produkt jeg kan bruge, det giver mig stor tilfredshed ..og mange nye bekendtskaber!

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Jeg strikker også fordi jeg ikke kan lade være....og fordi det er dejligt at få noget brugbart og pænt ud af det man laver.
Og jeg synes det er afslappende og dejligt at tænke til.

Strikkefuglen sagde ...

Jeg strikker fordi det giver mig ro og er afstressende. Samtidig er det spændende at se et nøgle garn blive til noget brugbart som bringer glæde hos modtageren. Kan godt lide at det veksler mellem at være noget man slapper af med og andre tide skal koncentrerer sig om, det giver mig så meget :-))

Ellen Kathrine sagde ...

Egentlig ligger spørgsmålet måske lidt i tråd med "speltmødrene" som jo signalerer dyr købt tid ved at bage, sy osv... altså jeg dropper arbejdet og gør ting der tager laang tid... men jeg strikker for at falde til ro, drosle udtrykket ned og fokusere på noget andet end det der lige tager mest opmærksomhed... og så fordi den kreative proces der ligger i at skabe noget særligt med mine hænder og hjerne er sjov...

Ellen Kathrine sagde ...

Drosle blodtrykket ned...

Pia sagde ...

Jamen altså for et spørgsmål men ok.
Jeg strikker fordi jeg syntes det er hyggeligt. Mine tanker afledes og jeg får noget brugbart ud af det.

Strikkeglæde sagde ...

Fordi det giver mig energi - er jeg træt kommer energien tilbage når jeg strikker. Det gælder både det at vælge projekt, vælge garn, sætte farver sammen, men i meget høj grad også selve strikningen, flytningen af maskerne betyder alt!

Uldbegavet sagde ...

Tankevækkende udtalelse, som jeg er helt uenig i. Jeg strikker fordi jeg er nødt til det, fordi det er min måde at slappe af på, fordi jeg elsker det og ikke kan undvære det og jeg er ret ligeglad med hvordan andre opfatter det.

marion sagde ...

jeg strikker nu også mest for at koble fra og fordi at jeg hygger mig helt vildt imens jeg strikker :-) oversskudsagtig ved jeg nu ikke lige om jeg er :-)

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Jeg er med på 'giver ro og stresser af' :o)
og så er det i øvrigt en sjov vinkel med det 'overskudsagtige'. Jeg vil nærmere sige, at det er for at få en slags overskud ..

Gitte K sagde ...

Jeg strikker fordi jeg ikke kan lade være, fordi det er afstressende, det er ren terapi. Fordi det er skønt at skabe noget med sine hænder, fordi at det er skønt på en let og simpel måde at kunne kombinere teori og praksis.

Anonym sagde ...

Jeg strikker også, fordi jeg slet ikke kan lade være. Kan blive helt utidig, hvis jeg i flere dage ikke får strikket - bare lidt ...

Det med det overskudsagtige har jeg hørt før - dog i forbindelse med, at jeg altid bager. Havde en lækker hjemmebagt kage med på arbejde og høstede følgende kommentar: 'Hvor ER du bare irriterende overskudsagtig. Hvorfor kan du ikke bage købe, sådan som vi andre gør?'. Okay, søster, ta' den!

Jeg forsøgte at komme med alle de gode argumenter: 1) det er billigere, 2) det smager bedre, 3) det er altså ikke så svært.
Det holdt bare ikke. Jeg var dømt ude på grund af et godt initiativ. Ja, jeg forstår det ikke.

Kh
Den altid strikkende
Britt

Guðrun J. sagde ...

Jeg har faktisk hørt spørgsmålet før. Det var del af et spørgeskema, som en del bloggere modtog fra en studerende for nogle måneder siden. Jeg studsede også over, at ét muligt svar på, hvorfor man strikker/hækler bar, at man ville signalere overskud. Tænk, hvis man slet ikke kan lide at strikke, men tvinger sig selv til det, for at signalere noget til omverden? Hvor overfladisk, tænkte jeg. Og dog, man kan jo aldrig lade være med at sende signaler med det, man gør. I gamle dage signalerede flot og tidskrævende arbejde i dyre materialer netop rigdom og overskud, at man klarede sig så godt, at man kunne 'spilde' sin tid og sin rigdom på unødvendige ting.

Det er nu ikke derfor, jeg strikker. Det gør jeg for at slappe af, og fordi jeg har det sjovt med det og ikke bliver færdig med st være fascineret af, hvad man kan lave med tråd og to pinde.

Lilli sagde ...

At strikke giver mig stor nydelse, tilfredshed og en indre ro...jeg står hver dag tidligt op for at give plads til en stund med strikketøjet inden en til tider særdeles hektisk dag. Jeg nyder processen og det at skabe noget med hænderne, at være kreativ og se et forhåbentligt godt resultat. Overskudsagtig...hmmm.. Det har jeg aldrig tænkt...men bliver underskudsagtig uden mit strikketøjet ;-)

Karen Jensen sagde ...

Kære alle,
Tusind tak for jeres svar - sædvanligvis svarer jeg alle enkeltvis, men denne gang har jeg valgt at skrive et indlæg, for jeres dejlige svar satte nogle tanker igang hos mig.
Kh Karen