tirsdag den 27. august 2013

"Spelt-strikker"?!?

Ja, det udtryk fandt jeg lige på, da jeg læste Ellen Kathrines kommentar til mit spørgsmål "hvorfor strikker du"?
Det at strikke/producere beklædning har igennem tiden haft mange forskellige formål. Først og fremmest har det vel til alle tider haft det fornål, at holde familien med varmt tøj, men samtidig har det også været en måde, hvorpå kvinderne kunne producere et produkt, som kunne sælges - så det har også været en måde at forsørge familien på. Dette gør sig f.eks gældende for de forskellige typer af fiskertrøjer. Mændene tog på fiskeri og kvinderne strikkede trøjer, som de solgte til omrejsende købmænd. På den måde kom der kroner i kassen også i perioder, hvor fiskeriet slog fejl. I nyere tid er der så blevet tilføjet den dimension, at man strikker for at signalere overskud. Her tænker jeg på noget af det 50'er strik, jeg har set. Strikket på p 2 med det mest indviklede mønster blev der produceret fantastiske kjoler/cardigans/pullovers osv. Vintage-strik som det hedder på nu-dansk er bestemt ikke for begyndere!!
I 70'erne blev strik et udtryk for opgør - hønsestrik, hvor alle "regler" for farvesammensætning, mønstre og brug af opskrifter blev brudt - satte for alvor strik på den politiske agenda. Og så, døde strik vist lidt ud i en periode. Som jeg oplevede det, så gik strik lidt i glemmebogen i midt 80'erne, og jeg er ikke helt klar over, hvornår det begyndte at komme tilbage. Jeg blev selv for alvor bidt af strik i 2003/4 (tror jeg). 
Selv har jeg aldrig sådan for alvor sat ord på, hvorfor jeg strikker - jo, jeg er bevidst om, at jeg bruger det som afslapning og meditation. Jeg har svært ved at sidde stille i længere tid af gangen. Jeg bliver rastløs og utidig. Jeg elsker udfordringen ved en ny opskrift og så selvfølgelig hele processen med udvælgelse af garn og at se, hvordan projektet vokser cm for cm. Så selve mit strik er der som sådan ikke noget "overskudsagtigt" over - jeg strikke for at finde overskudet, men.....kommer "speltstrikkeren" så til udtryk i og med jeg har en strikkeblog? Er det der det overskudsagtige komme ind? Hmmmm, ja måske. Men de fleste af dem, der læser med hos mig er lige så bidt af en gal strikkepind, som jeg er. Og vi er alle mere eller mindre afhængige af vores strik. At strikke er jo nærmest en livsstil, som vi glade strikkere beskriver med ord som "strik-aholics", garnpushere osv.
Det kan da godt ske, at mine ikke strikkende omgivelser opfatter min strikke-trang som sådan "spelt-agtigt", men det er bestemt ikke den måde jeg opfatter det på. Jeg strikke, fordi jeg ikke kan lade være! Skulle det igen blive umoderne at strikke, så vil det nok ikke gøre den store forskel for mig - jeg vil strikke under alle omstændigheder, og så kan mine omgivelser tænke, hvad de vil - føler dig sig "underlegne" fordi de ikke selv strikker/bager deres eget brød eller hvad det nu kan være, så siger det mere om dem end det gør om mig! 
Jeg er og bliver en underskudsagtig spelt-strikker - og det er jeg glad for!!!! Og så tror jeg i øvrigt snart, at jeg skal have købt noget mere garn ;-)

9 kommentarer:

Ellen Kathrine sagde ...

Tak for en fin opridsning af strikkehistorien :-) godt jeg ikke strikker for at tjene til føden siger jeg bare ;-) men ok- så ville der gå mindre garn til mine egne modeller ;-)

Fru Knudsen sagde ...

Dejligt, med lidt strikkehistorie. De der tror at strikkeriet er er overskudsagtigt, ved ´vist ikke hvad garn koster. Men ud fra alle kommentarerne fremgår det jo helt klart, at det har noget med afstressning, hygge, tænke store og små tanker, få noget socialt med andre med samme interesse, så måske er det alligevel overskudsagtigt, for sikke det afslappende medicin der spares, når
"alle os strikkenørder" har gang i pindene

Karen Jensen sagde ...

Ellen Kathrine - Selv tak :-D Jeg læste om en fiskekone, der først gik 10 km til byen, for at hente ulden. Derefter gik hun hjem og spandt garnet, strikkede trøjen og gik tilbage til byen med den og lønnen? En krone! Selve trøjen blev strikke (på p 2) på en uge! Og det var til en voksen mand - så der har været fart på de pinde! Jeg glæder mig også over, at det er mig selv, jeg strikker til - det andet kunne jeg slet ikke holde ud :-)
Fru Knudsen - Garnpriserne signalere helt klart økonomisk overskud hos strikkeren - men som du siger, så spares der mange samfundskroner på lykkepiller og sygemeldinger ;-) Så vi strikker simpelthen for at hjælpe på Danmarks økonomi ;-)
Kh Karen

Mette G. sagde ...

Godt brølt :-)

Uldbegavet sagde ...

Helt enig. Tak for den fine historiske gennemgang, det var helt sjovt at læse, når man selv har været med hele vejen. Synes dog at strik blomstrede godt op i 80'erne, hvor jeg lavede en million trøjer (ca.) i stærkt farvede drops garner med hænge skuldre og masser af mønstre.

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Ja det er skægt med udviklingen i strik(ke moden). Jeg var også med på bølgen i 80'erne - og så gik det i glemmebogen. For en tid. Men nu ruller pindene igen :o)

mona sagde ...

Det var fint at få lidt strikkehistorie - tak for det. Næ, jeg er nu også ret ligeglad med, om det er moderne eller ej, at strikke, men det er hyggeligt og inspirerende, et vi er så mange, og at vi har kontakten via blogger og festivaller og hvad der ellers er af muligheder i dag. Men jeg strikker nu, for min egen skyld :-)

strikkestine sagde ...

Jeg strikker fordi jeg elsker at skabe. og hvad er mere ultimativt end at starte med garn og slutte med sweater...?
Dejligt indlæg! Elsker når der kommer kød på,som der gør her!!
Solhilsner
Stine

Annelise Jørgensen sagde ...

Tak for strikkehistorien. Jeg har været med hele vejen. Selv på det tidspunkt hvor det blev lidt umoderne fortsatte jeg strikkeriet, for jeg strikker fordi det er hyggeligt og fordi man får sin skaberglæde tilfredsstillet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...