lørdag den 10. august 2013

START-ITIS for begyndere ;-)

Dette er den "sørgelige" historie om, hvordan jeg, en 100% strikke-monogam person blev fristet i en sådan grad, at jeg blev smittet med det, der i strikke-videnskaben kaldes for STARTitis ;-)
Jeg er klar over, at mange vil læse min tårevædede beretning og sukke overbærende, for (indtil videre) har tilstanden kun medført 3 forskellige projekter på pindene på én gang. 
Men altså - det hele startede en uge, inden jeg gik på ferie! Jeg er til alle tider fuldt opdateret på min lokale garnpushers ferieplaner (hun holdt ferie samtidig med mig) - for det er jo "totalt nederen" at løbe tør for garn (som om det kunne ske) og så er forretningen lukket. Jeg havde 2 ferie-strikke projekter i tankerne: Medival og Grace (fra Drops) - og ideen var, at jeg skulle strikke en af dem i min ferie=indkøbe garn til 1 (EN) en bluse. Nu ville skæbnen, at jeg både fandt garn til det ene og det andet projekt, og så skulle jeg pludselig til at vælge.......nej vel??? Argumenterne stod i kø: "Altså dette garn er på tilbud, hvis du venter med at købe, så er der måske ikke mere, hvis nu du bliver færdig med den ene, så kunne det jo være rart, hvis du med det samme kunne slå op til den anden.....bla, bla bla" - I kender garanteret rumlen allerede. Godt så, jeg købte naturligvis begge hold garn, og så burde den historie jo være overstået, MEN......
Netop, som jeg kom hjem med mine "trofæer" modtog jeg en SMS fra biblioteket, at jeg nu kunne hente Lene Holme Samsøe's "Suveræn strik på den feminine måde". Det gjorde jeg så næste dag i min frokostpause - og det blev for alvor indledningen til den onde spiral, jeg nu er fanget i. Jeg bladrede nemlig bogen hurtigt igennem og kunne konstatere, at jeg ville strikke næsten samtlige modeller - men CILLE slog virkelig benene væk under mig, så efter arbejde strøg jeg ned til garnbutikken og købte alt, hvad der skulle bruges til den model - så nu havde jeg altså garn til 3 trøjer. Da jeg nu alligevel var ude og svinge dankortet, besluttede jeg liiige at poppe forbi et nærliggende supermarked for at købe lidt ind til aftensmaden. Jeg skulle købe hakket oksekød, så hvodan det pludselig gik til, at jeg stod i modsatte side butikken foran garnhylden - det ved jeg virkelig ikke, men der stod jeg og savlede over noget multicolour garn. Der lå 6 nøgler à 100 gr. Jeg mønstrede den sidste rest af fornuft og spurgte en af medarbejderne, om de havde meget på lager af det garn, og svaret "NEJ, det er derfor det er sat ned, for vi vil gerne af med det" nedbrød sidste rest af standhaftighed hos mig - 600 gr garn lige ned i kurven. Og nu tror du sikkert, at det er overstået, men....på vej ud af butikken ser jeg seneste nr af Kreativ Strik" og vupti, så ligger det sammen med garnet i indkøbsposen. Og til min store overraskelse er der mindst 6 projekter i det blad, som skriger på at komme på pindene/hæklenålen.....det er her jeg begynder at koldsvede!!!! I 2 dage er jeg på det nærmeste krea-lammet, og så sker der det, der bare IKKE måtte ske: en bekendt kommer forbi med 3-4 kilo garn, som hun alligevel ikke skulle bruge = JEG ER FORTABT og starter på en ting, så en anden og så en 3. = START-itis i sin vorden. Jeg forsøger nu med al min magt at genvinde kontrollen over min krea-trang, men det er svært!!! Jeg har prøvet med kolde afvaskninger og havearbejde, men....... pyh.....måske er jeg nu endegyldig fortabt :-D

13 kommentarer:

Erna sagde ...

Jeg kender godt dit problem, men på en lidt anden måde. Har faktisk kun 1 strikketøj igang, men kan godt have 10 liggende til montering det er da lige så slemt.

Karen Jensen sagde ...

Erna - ja, se den form for startitis lider jeg også af - for lige så sjovt det er at strikke, lige så kedeligt synes jeg det er at montere, så du kan godt se, at jeg virkelig er hårdt ramt ;-)
Kh Karen

marion sagde ...

jeg kender det kun alt for godt... følelsen af at det hele skal bare strikkes på engang de skal helst snart også være færdige.. Men man kunne da også bare liiiige... Kender det kun alt for godt og håber at du klarer dig igennem uden men, for det lyder til at du er hårdt ramt...
Må nu tilstå, at jeg ellers altid har været temmelig imponeret over farten på dine strikkepinde og på din monogame strik... Men på et tidspunkt bliver vi vist alle ramt... nogle bliver helbredt mens vi andre stadig farer rundt imellem diverse projekter..... Faren er så nu om du også bliver smittet af at prøve andre håndarbejdsformer...... den kom også til mig og endda samtidig med det andet... Håber ikke det sker... ;-) glæder mig meget til at se dine projekter...

Fru Knudsen sagde ...

ja, det der "startitis" kan vist ikke helbredes (og gør det noget, bortset fra at det kan virke stressende?) Og det er en følge af STRIKOLISME! Se mit blogindlæg om det for et par dage siden!

Strikkeglæde sagde ...

Nyd det og strik det du har lyst til - det kan ikke kureres.

Guðrun J. sagde ...

Sikken et dejligt indlæg! Jeg nød faktisk at læse om dine trængsler, for det er godt at vide, at jeg ikke er alene med dem. Jeg skal VIRKELIG holde fast i mig selv for ikke hele tiden at starte på noget nyt. Heldigvis er jeg god til også at afslutte, eller i det mindste at trævle op, hvis det påbegyndte alligevel ikke fungerer.

Gitte sagde ...

Griner, fedt sjovt indlæg, desværre er der vist ingen kur imod det, måske falder du over nogle dåser standhaftighed på en støvet hylde, så lav lige et indlæg mere, så er vi vist mange som skal have købt til lager, må kunne opbevares ved siden af garn og ufo'er :))

Anonym sagde ...

Tak for et mega sjovt indlæg .LoL
Gu' vé om vi er tvillinger!
Kender selv hele paletten af symptomerne, og har helt overgivet mig i deres vold......:))
Det var da værre hvis vi feks samlede på diamanter eller dyre pelse til en formue---jaja,garn er da osse dyrt på den lange bane,men sikken glæde man har.
Dbh
Samleren

Joan sagde ...

Åh hvor et godt indlæg: LÆS: Jeg er ikke alene....

Tænk hvis vi ikke anede hvad vi skulle gi´ os til. Jeg kender et par piger der ikke laver nogen form for håndarbejde. Tænker tit på hvad de egentlig laver når de kommer fra job. Er det Tv kik, kryds og tværs, en go´bog ???? Øh det skal vi andre da osse nå...

Mange hilsner fra Joan M.

Kisser sagde ...

Det var en skøn beskrivelse du har givet os :-)
Mon vi kommer til at høre mere om projekterne og din videre færd med STARTITIS?
KH Kisser

Uldbegavet sagde ...

Du kan lige så godt give efter med det samme. Startitis er en betingelse for kreativ udfoldelse hos de fleste af os og i virkeligheden har du jo handlet særdeles fornuftigt. Planlagt hvad du ville købe og ovenikøbet fået garnet på tilbud. Det bliver nok også færdigt efterhånden, så der er ingen grund til panik. Glæd dig hellere over alt dit nye lækre garn og de mange muligheder. Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvad du får produceret.

Karen Jensen sagde ...

Marion - jeg tror, jeg er ved at genvinde kontrollen :-D Men du har ret i, at når man udvider håndarbejds repertoiret, så øges trangen til at gå igang med noget nyt ganske betydeligt - men skidt pyt, bare der er garn nok ;-)
Fru Knudsen - tak for at gøre mig opmærksom på de fantastisk indlæg - jeg elsker bare det ord:STRIKOLISME og du har ret - startitis er helt sikkert en af følgesygdommene ;-)
Stikkeglæde - det anede mig, at det var uhelbredeligt, så jeg vil følge dit råd ;-)
Gudrun - Selv tak....jeg skal lige lære knebet med også at trevle op....den del er jeg ikke så god til!!!
Gitte - ha-ha dåser med standhaftighed - jeg skal prøve at kigge efter, næste gang jeg er ude at købe garn, men tror desværre at de er helt udsolgt :-D
Samleren - du har så ganske ret - alverdens diamanter ville ikke give mig den samme fornøjelse, som et godt strikketøj, men som investeringsobjekt ville jeg nok anbefale diamanterne ;-)
Joan - jeg kender også et par stykker, der ikke laver nogen form for håndarbejde - og jeg kan slet ikke regne ud, hvad de laver. Jeg hører lydbøger til mit strik, så slår jeg 2 fluer med et smæk ;-)
Kisser - Tak skal du ha' - der kommer et indlæg lige om lidt ;-)
Kh Karen

Karen Jensen sagde ...

Uldbegavet - Ihhhhh, hvor er du bare sød :-D Tak for de trøstende ord - jeg tror også, at jeg kommer til at overgive mig.....en lille, bitte smule ;-)
Kh Karen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...